دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 6 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
بنادر و سواحل دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۴۳:۳۴

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران خبر داد
وجود قابلیت انرژی دریایی در سواحل جنوبی ایران

باشگاه خبری فراساحل: انرژی موجود در دریاها و اقیانوس‌ها یکی از اشکال انرژی تجدیدپذیر است که می‌تواند به عنوان یک منبع بزرگ و بی‌پایان انرژی برای مصارف گوناگون استفاده می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، محمد ساتکین اظهار کرد: منبع اصلی این انرژی مانند دیگر انواع انرژی تجدیدپذیر (به استثنای انرژی زمین‌گرمایی و جزر و مد)، انرژی خورشیدی و منبع اصلی انرژی جزر و مد جاذبه ماه است. وی با بیان این که انرژی‌های دریایی اشکال مختلفی دارند و از روش‌های مختلفی استحصال می‌شوند، گفت: نیروگاه‌های موجی تنوع بسیار زیادی دارند؛ برخی بر روی آب شناورند و برخی دیگر در ساحل نصب می‌شوند. همچنین نحوه درگیری آنها با امواج و درنتیجه نوع حرکتی که جذب می‌کنند، باهم تفاوت بسیار دارد. ساتکین ادامه داد: انرژی جزر و مد بوسیله سامانه‌هایی شبیه سد‏های هیدرولیکی معمولی مهار می‌شود به این ترتیب که در هنگام بالا آمدن آب، مخازنی در ساحل پر می‌شود و آبی که در آن به دام افتاده است، در هنگام پایین رفتن تراز آب از دریچه‌های سد عبور داده می‌شود و توربین‏‌های آبی را برای تولید برق می‌چرخاند.

وی افزود: البته می‌توان درصورت وجود شرایط مناسب منطقه‌ای و تاسیسات لازم، در هنگام بالا بودن تراز آب هم عکس این عمل را انجام داد و از یک جزر و مد دو بار انرژی استحصال کرد که برای بهره‌برداری اقتصادی از این سامانه‌ها، اختلاف تراز آب در حالت جزر و حالت مد باید میانگینی معادل دست کم پنج متر داشته باشد که طبق مطالعه‌ها تنها ٤٠ نقطه در جهان چنین اختلاف ترازی را تجربه می‌کنند. ساتکین از روش اقیانوسی به عنوان روش دیگر تولید برق یاد کرد و گفت: انرژی حرارتی اقیانوس‌ها یا دریاها که از اختلاف دمای آب‌های سطحی و آب‌های عمق ١٠٠٠ متری دریاهای بزرگ استفاده کرده و یک سیکل کم بازده و دما پایین ترمودینامیکی را میان این دو منبع حرارتی سرد و گرم برقرار می‌کند، نیز مورد توجه و بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفته است براساس اعلام وزارت نیرو، مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به میزان پتانسیل ایران در انرژی‌های موج و دریا، گفت: در بیشتر سامانه‌های استفاده از جریان‌های دریایی، حداقل سرعت جریان برای اقتصادی عمل کردن سامانه استحصال انرژی ١،٥ متر برثانیه و یا برای نیروگاه‌های موجی ارتفاع موج ٢-٣ متر گزارش شده ‏است که در دریاهای ایران چنین سرعت جریانی و یا ارتفاع موجی به ندرت اتفاق می‏‌افتد که در زمینه انرژی جزر و مد نیز ٣٦ منطقه از سواحل جنوبی ایران تاکنون مورد سنجش قرار گرفته است.

ساتکین گفت: یکی از مناطق مناسب برای استفاده از انرژی جزر و مد در ایران به یک منطقه ویژه به نام خورموسی در استان بوشهر مربوط است که به طور طبیعی به شکل حلزونی است و می‌تواند یک مخزن طبیعی ذخیره آب باشد که در هنگام مد آب را ذخیره کند و در هنگام جزر بازگرداند که با نصب توربین‌های متوالی می‌توان به برق تجدیدپذیر دست یافت. وی تصریح کرد: درباره پتانسیل‌های جریانی موجود در کشور می توان به منطقه 'تنگه خوران' حدفاصل جزیره قشم و خاک مادر اشاره کرد که جریان آب با سرعت از آنجا عبور می‌کند و می‌توان با بکارگیری توربین‌های جریانی نسبت به تولید برق اقدام کرد. ساتکین یکی از دلایل کم‌توجهی به انرژی‌های دریایی و امواج را غیراقتصادی بودن آنها عنوان کرد و گفت: می‌توان گفت که سامانه‌های موجی درمجموع هنوز به اندازه کافی تکامل پیدا نکرده‌اند و برای جا افتادن و رسیدن به مرحله بهره‌برداری تجاری، راه درازی را در پیش دارند و استفاده از دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر همچون باد، زمین‌گرمایی و خورشیدی اقتصادی‌تر بوده و لذا رویکرد به آنها بیشتر است. وی درباره ویژگی‌های سامانه‌های دریایی، گفت: از میان انرژی‏های تجدیدپذیر، انرژی‏های دریایی از انرژی‏های پاک و پرظرفیت به شمار می‌روند. چنین طرح‌هایی کامل سازگار با محیط‌زیست هستند که تاثیر کمی بر تغییر اکولوژیکی می‌گذارد.



  کد خبر : 327
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :